Sunday, September 29, 2013

Dosa dalaman

Assalamualaikum


"Tahukah kita apa itu dosa dalaman? kata seorg ustaz, dosa dalaman ini pun sudah cukup untuk kita ke neraka...dosa dalaman- dosa hasad dengki, iri hati, kata2 keji dlm hati, sangka buruk dsb...dosa ini antara kita dgn Allah kerana hati ini miliknya...smga kita semua djauhi dari dosa dalaman."

Ini pesan daripada abg ipar. Kata-kata yang sangat terkesan di hati. kenape? sebab selalu buat bah..

Aku pernah terbaca satu hadis mengatakan syaitan ini berjalan dalam tubuh manusia seperti perjalanan darah. Maksudnya, betapa mudah untuk syaitan menggoda manusia buat dosa apatah lagi dosa2 dalaman yang tak terzahir oleh perbuatan ni. Kita tak tahu kan hati manusia tu mcam mana. Muka jahat, tak semestinya hati jahat. Muka baik, harap2nya hati pun baik selayaknya. Sebab tu aku lebih suka utk memilih bersangka baik. think positive. Ada masalah apa2, bersangka baik. kwn2 buat hati kita sakit, bersangka baik. ada org lebih hepi daripada kita, bersangka baik. hatta tengah marah pun, cuba la untuk bersangka baik. think postitive.

Setakat ni aku rasa method tu adalh yang terbaik sepanjang aku mengendalikan perasaan xenak dalam diri. Kakak aku pun ada ajar, biasakan zikir ikut jari. tak ikut jari pun xpe, zikir je banyak2 dalam hati. Tengah tgu bas ke, masa jalan pegi kelas ke, biasakan zikir. Orang tengok xtahu pun sebenarnya kita sdg berzkir dalam hati. Bagi aku, itulah hati yang hidup, hati yang sentiasa rsa berdosa dan ingin dekat dengan penciptanya.

Aku berdoa semoga kita semua dijauhkan dari dosa dalaman..huhu
La ilaha illa anta, subhanaka inni kuntu minaz zhalimin... 

2 comments:

MiSs iiMa said...

bagusla didik dr sekrg..nanti ada suami, mertua lg besar dugaan dosa dalaman ni kikiki..ops jg maid kt rumah pon sama :P

Maryam Hanani Abdul Razak said...

doa2la dpt family mertua yg best ameeeeeeennn..