Monday, August 17, 2015

Memoir di San Remigio

Masa tengah cari2 benda dalam hard disk, tetiba mata terpandang folder "cebu filipin". Terus tangan automatik tekan folder. Klik dua kali. Kurang beberapa saat, lalu terpampanglah lah segala memori indah bersama anak anak syurga di Punta, San Remigio, Filipin...

Ikutkan hati, nak ku ceritakan segala kenangan dan pengalaman aku kat sana. Tapi terlalu banyak, dan aku tak reti pendekkan. *Kalau ajak cerita ni boleh kot sampai tgh malam* hehe :P Out of all, aku rasa nak cerita tentang salah seorang budak kat sana yang bernama Ban Ban.

Ban Ban. Nama yang akan aku ingat seumur hidup. Berusia tiga tahun, anak ketiga dari empat orang semuanya. Muslim inshaAllah, but both of his parents are not. Kat sana aku pergi as sukarelawan, untuk bantu kerja dakwah ayah. Sebelum ni papa pernah ke situ dalam misi kemanusiaan msa typhoon haiyan melanda filipin. As introduction, Punta, San Remigio ni adalah satu tempat yg mna muslim community nya sangat minor.. Rakyatnya pun kebanyakan hidup dalam kemiskinan. Kat situ, ada satu masjid besar (yg belum siap sepenuhnya) tapi jadi satu tarikan yang sangat besar bg masyarakat kat sana sbg tempat untuk sebarkan Islam. 

Depan masjid tu, ada satu tempat yg kami panggil sebagai "centre" di mana tempat ni lah yg selalu masak dan bg makan free kat anak-anak Punta. Sebab kan miskin, kebanyakan keluarga kristian kat sana, tak kesah pun anak2 dorang ke masjid and ke centre. Dorang pun rasa tu lagi bagus sebab at least anak2 dapat makan free. The good thing is, bila anak2 ni selalu ke centre untuk makan, secara automatik akan selalu gak ke masjid (sbb selalunya ajak pi masjid dlu, lepas semayang baru boleh makan) kat situlah, didikan agama diberikan. and dorang sedikit sebanyak belajar ttg Islam. 

So kerja utama aku dan yg lain kat sana mainly ajar mengaji, baca iqra', ajar rukun islam rukun iman, doa2 harian, ajar solat dan sebagainya. smua yg tentang asas2 Islam. Terharunya, walaupun budak2 ni ada antranya baruu saja masuk Islam, (macam semua ja?) dorang ni sangatlah excited dan gigih nak belajar agama. :'D Kadang mak ayah memang tak ambik tahu pun dorg buat apa seharian. So dorang banyaklah luang masa kat masjid dan centre tu dg kawan2, Bermain sambil belajar agama bersama2. Hebatkan?

Kita kecik dlu pun, kalau mak/ayah tak tengking suruh pi semayang. mungkin tak semayang dah jawabnya. Anak2 ni, sudahlah baru kenal Islam, dan masuk Islam atas keinginan mereka sendiri di usia yg sngat kecil (ada yg masih budak2, ada yg masuk Islam masa muda remaja), pstu kena berdikari pulak cari ilmu agama tanpa bantuan ibu bapa. Tanpa perlu mak ayah suruh. Allah, hebatnya nilai Islam yg ku jumpa di sni..

Eh, panjang pulak cerita. tadi nak cakap pasal Ban Ban. heheh..Ban Ban ni salah satu anak2 kat sana yg selalu datang ke masjid dan centre sebab ikut abang dan kakak dia. Alhamdulillah adik bradik semuanya Islam:) Tak reti cakap english so kalau aku tanya senyuumm ja hehe.comeii. Tak pndai ckp, tp paham apa yg aku ckp kat dia, Kadang2 kalau dia panggil aku "sister nani, sister nani" haha. ckuplah untuk jadikan aku wanita terbahagia dunia. kakaka

Masa sesi mengaji, aku ajar dia dan abgnya Hanz, huruf alif ba ta. Lapan hari kat sana rasa bleh ajar tiga huruf tu ja haha, Boleh kenal huruf, sebut, dan tulis. sbb dorang ni kebanyakan hafal alif ba ta tapi bila tunjuk huruf, tak tau pun mana satu. Masa last day tu Ban Ban dah pndai datang kat aku n nyanyi lagu alif ba ta sa jim ha ho smpai habis. YaAllahhh hepi sangat rasanya time tu. walaupun aku tau selain alif ba ta mungkin dia tak tau pun bentuk huruf yg lain tu haha.tau nyanyi ja.. tapi tak pa, sister nani feels so proud of u! ;D

*sesi mengaji* guna tiles untuk tulis huruf sbb xda whiteboard kecik nak tulis ;) kiri sekali tu lah Ban Ban bersama dg kawan2 seangkatan dengannya.


Antara perkara lain yang paling besar aku belajar kat sana ialah nikmat rezeki makanan yg Allah beri. MasyaAllah adik2 ni tak pernah merungut sedikit pun makanan yg dorg dapat kat centre. Makan nasi berlaukkan mee itu biasa. Malah mungkin dah ckup nikmat untuk dorang. Nak nanges kadang2 bila tgk.. bezanya kita dengan mereka. Kat sana dorang jarang dapat makan ayam sbb mahal. kalau nk beli pun kena sembelih sndiri (tp skrng dengar kata dh senang untuk cari ayam yg halal) so makan sajalah apa yg ada. asal bisa isi perut yg kosong T.T gmbar di atas, muka hepi Ban Ban dan Hanz dapat makan bubur nasi ;') Aku igt lagi, aku ambil gmbar ni sbb masa dorg beratur ambik makanan, Hanz nampak hepi sangat. Dia lari2 anak cepat2 nak duduk atas kerusi, tarik kerusi utk adik dia skali. Pastu tadah tangan baca doa makan dg kusyuknya (tak tau lah dia pndai ke tak baca doa makan) Aku tengok dari jauh, nak menitis air mata rasa..huhu..

***


Tidurmu anak, mungkin tak seselesa mereka yang lain. Tapi pedulilah itu semua..kerna kebahagiaan itu bukan apa yg terzahir. bahagia itu adalah apa yang kau rasa dalam hati dan dirimu. 


Hari terakhir aku kat sana, berat hati nak tinggalkan Punta. Adik2, anak2 kecil kat sana especially Ban Ban. Time ni, Ban Ban tak nak salam dengan aku sebab dia tak nak aku balik.. Lagila aku hujann. Time nak naik kereta pun dia ikut...Tapi time tu aku pun memang tak banyak cakap dah sebab nanti lagi hujan lebat. Bukan takat sedih nak tinggalkan Ban Ban ja, tapi jugak smua yang ada kat situ. Segala kenangan 8 hari hidup belajar makan main tidur sama2. Tertidur kat masjid dan sebagainya.huhu ..Muslim community kat stu mmg aku dah anggap spt satu family. Walau dari keluarga yg berbeza, latar belakang yg berbeza, tapi Islam menyatukan kita smua. One big happy family..Alhamdulillah.. ;')



Ini gmbar yg pling mahal, dan yg paling aku sayang. Sebenarnya aku dah hmpir2 terpikir untuk ambil Ban Ban jd anak angkat dah ;'D timbul rsa sayang, lagi2 waktu hari2 terakhir aku kat sana, aku jadi rapat sangat dengan dia. Masa awal2 Ban Ban tak berani dtg dekat. Last last tu selalu ja datang menyendeng n ikut pi mana2 ;) Manis wajahnya buat aku rasa rindu.. Rindu untuk dengar suaranya panggil "sister nani, sister nani"..Rindu untuk main dengan dia, rindu untuk sembang dengan dia walaupun dia balas dua tiga patah ja ;') Kalau aku dah dewasa, atau dah bekerja masa ditakdirkan jumpa dg Ban Ban ni, mungkin saja aku dh jumpa dg ibunya untuk ambil dia sbg anak angkat.*hehe semangat jugakk* But Allah knows best. Doaku smoga ibu ayahnya diberi hidayah oleh Allah untuk mengenal dan menerima Islam, mungkin saja melalui anak2 syurga seperti mereka ini. Nazeera (kakk sulungnya), Hanz dan Ban Ban, semoga terus tabah melalui kehidupan yg fana ini. Membesarlah kalian dalam tarbiyah Islam dan semoga sntiasa dilindungi Tuhan semesta alam.

*adik Ban Ban masa kami datang, masih di hospital kerana lahir pra-matang. Alhamdulillah kini dengar berita sudah pulang dan dijaga di rumah :) 

Alhamdullillah utk segala nikmat.. Semoga dipanjgkan umur dan dimurahkan rezki utk kesana lagi. Harap2 masa pergi nanti Ban Ban dah boleh baca dan kenal lebih dari huruf alif ba ta dan tak lupa pada sister nani nya ini..hehe.. inshaAllah..ameen.. ;) 








No comments: