Saturday, December 12, 2015

Jadilah wanita yang bahagia

Teringat pada pesan seorang teman,

"Latihlah diri untuk menjadi wanita yang berinisiatif berbanding yang emosi; yang tidak mudah menyalahkan keadaan sekeliling; yang tidak membiarkan kegagalan tanpa usaha memperbaiki."

Benar sekali. Aku harus menjadi seperti itu. Terima kasih teman..

Aku dengan apa yang aku miliki lebih bahagia daripada jutaan wanita lainnya. Saat aku memejamkan mata, aku cuba untuk mengingati mereka yang berada di wad hospital melawan dengan sakit dan saat2 akhir, mereka yang tinggal di dalam khemah dan di bawah jambatan kerana tiada rumah, mereka yang mengikat perut kerana tiada makanan, mereka yang di rumah sakit jiwa, hilang nikmat aqalnya, mereka yang hilang keluarga sekelip mata kerana bencana, mereka yang ditarik nikmat melihat mendengar atau nikmat2 yang lain dan sebagainya. Allah... Sedang aku disini selamat dan dalam keadaan yang baik, aku masih punya keluarga dan sahabat karib. Aku punya tempat belajar dan aqal untuk berfikir. 

Nikmat mana lagi yang aku harus dustakan? Astaghfirullah... Aku bersyukur dengan segala nikmat yang Engkau kurnikan padaku yaAllah..

Malu rasanya untuk mengeluh sedih atas perkara yang temeh. Malu rasanya untuk masih tidak menjadi wanita yang banyak bersyukur dan bahagia. 

Terima kasih 'ala kulli hal ya Allah.  

Alhamdulillah..
:')



2 comments:

Syafawani Jamil said...

Maryam be strong :) may Allah bless you always dear. sayang yam <3 :)

Maryam Hanani Abdul Razak said...

Allah wani, rindunya lama tak jumpa anti. Allah bless u too dear. Smoga kita dpt jumpa stu hri nt iAllah :)