Saturday, April 21, 2012

bedtime story


Assalamualaikum,

Sebenarnya saya taip enri kali ni dalam microsoft word dan bila dah dapat broadband nanti baru saya kopi dan pasta saja masuk ke dalam blog.Sedih..sebabnya,dalam rumah ni cuma ada satu broadband dan ianya dipegang oleh papa.kalau papa outstation alamatnya tak da la sumber internet.susahla kalau nak tunggu papa ada kat rumah baru nak update.Masa tu mungkin dah tak ingat ape benda nk tulis.so better buat cara macam ni.

lagipun tengah tak de mood ni... :(  rase macam nak luahkan isi hati yang terpendam agar tak termakan organ dalaman yang lain.nanti semakin kecik hatiku.merepek ape ni?

Tau tak sebab ape tak de mood?sebab,,,saya baru sampai rumah dari seremban,rumah kakak dan sebelum tu dari melaka,rumah kakak jugak. tiga hari perjalanan.Sebelum tinggalkan rumah,semua tempat dah saya bersihkan,cuma baju jelah tak sempat nak angkat.pendek kata sekurang kurangnya saya tinggalkan rumah dalam keadaan yang baik dan hati pun senang.Tapi dukacitanya ku rasa bila sampai aje rumah tadi,,rumahku sudah berubah rupa! Tapi kudiam dan pendamkan saja dalam hati kecil ni.Terus masuk bilik dan tak keluar sampai saat ku menaip entri ini.

Mesti orang cakap,“le,rumah berselerak je pun,kemehle balik.ape susah”.tak pun, “normal le tu,budak budak…” huuuuu.memangle…..rumahku dan rumahmu tidak sama.saya dah bape kali mengulang ngulang ayat tu dalam kepala otak ni supaya dapat mempositifkan balik pikiran.Tapi….at the end rase tak best tu tak hilang jugak.whyy whyy.

Barula ku sedar,mungkin ni la perasaan arwah mama dulu bila penat penat balik dari kerja tengok rumah tak nampak rupa. masa tu lagila banyak anak kecik.Kadang kadang rasa macam segala effort kita ni tak dihargai orang lain.Ikhlas, ye betul, hanya dengan ikhlas je kita tak kan rasa perasaan yang tak best macam tu lagi. Tapi saya juga insan biasa..ikhlas ku pada mulanya bisa pudar andai result yang mendukacitakan sebeginilah yang selalu ku dapat..

Mungkin lepas ni saya kena biasakan diri supaya tak obsess sangat dengan kebersihan dan kekemasan (boleh pulak??) Sebab saya perlu terima hakikat yang mana kat rumah ni ada banyak budak kecik plus kucings yang datang dari mane mane ntah dan berkampung plak kat rumah ni.aiyaa….kome nih……..

Tak pun mungkin lepas ni kene rancang strategi untuk mengemas rumah dengan lebih efektif.
Kemas waktu semua orang dah tido,waktu pagi tu buat buat macam tak nampak je..eh tapi waktu orang tido saya pun nak tido jugak.uhuhh

Hhmm kadang kadang rase macam dah jadi maid plak kat rumah ni (secara kasarnya, ye sememangnya andalah orangnya!) tapi..tak patutla saya pikir macam tu, niat dihati memang nak tolong parents kan.sementara mencari maid yang baru…apa salahnya saya yang cuti lama bukan main ni duduk kat rumah dan tolong parents ape yang patut.bukankah itu tekadmu sebelum cuti ritu?ish ish ish pelupa sungguh.

Oklah saya rase saya dah menjawab persoalan saya sendiri.Semoga Allah beri kekuatan dan kesabaran.dan..semoga juga saya belajar untuk menjadi lebih ikhlas dalam bekerja selepas ni.insyaAllah..





emm…

tiba tiba saya rase macam ntah ape ape je malam ni…
saya merepek ke??



ape ape jelah..

gud nite world.
assalamualaikum..

15 comments:

razif said...

pasang wifi!hehe..
hurm,teruskan usaha tu nani..
keep it on.. ;)

muhdrazif said...

biasa la tu.budak2..haha.
insyaAllah,suatu hari nanti,
orang lain akan appreciate apa y nani buat..
jangan putus asa ok! ;)
-may the force be with u-

MiSs iiMa said...

Go nani..buat kerahan tenaga dan tukar jd dragon bila rumah semak balik..tak balik modal klu merajuk pun haha..
arwah mama was a very organised person.semua anak2 ada tanggungjawab jg kebersihan rumah.kaktim jg tangga abg nas jg jamban hehe.and looks how well all of us were trained.
jd..klu nk berakhir kena buat training utk budak2 tu.remember you did well before.you are the right person--cause they love n respect you the most ;) Good luck :)

Anonymous said...

Hmmm... agak2 siapa yg buat sepah yer?.. rasanya.. askar2 kecik dah dibawa bersama..
For me.. semua nie takkan berakhir kalau org dlm rumah tu still tak der kesedaran. Bak kata papa.. "melentur buluh biarlah dari rebung nya"
Now, nani blh start melentur adik2 supaya bila besar jadi mcm nani..
By right, formula nie pernah kak any buatkan.. hihi..
result nye.. tgk la nani sekarang..

Anonymous said...

Hmmm... agak2 siapa yg buat sepah yer?.. rasanya.. askar2 kecik dah dibawa bersama..
For me.. semua nie takkan berakhir kalau org dlm rumah tu still tak der kesedaran. Bak kata papa.. "melentur buluh biarlah dari rebung nya"
Now, nani blh start melentur adik2 supaya bila besar jadi mcm nani..
By right, formula nie pernah kak any buatkan.. hihi..
result nye.. tgk la nani sekarang..

syueee said...

nani, jangan sedih. relax je okehhhh,,,??

MiSs iiMa said...

aah la askar2 takdok kt rumah..pe lg, kena isytihar perang la nani mcm formula kak any tu haha

Fairuz Mahamod said...

nani,,,jgn sedih2. relex je okeh ? ( kahkahkah,,aku nk jugakkkk. :P )

Fairuz Mahamod said...

oh tidak,,tak nak ar komen cenggitu,, nani, aku kat rumah pun cam tu ,,cuma kat rumah tak de bdk kecik. bdk2 besar aka abg dn adik pun sama mcm bdk2 kecik. jenuh aku dibuatnya. haha,,tp,itulah kan, niat nk tolong parents. Bangga arwah mama nani bila tgk anak dia rajin kat rumah. ^^ You'll get your rewards someday darling. *geli pulak pggil darling* tukarlah, dear frienddddd . :)

AdHam Cik said...
This comment has been removed by the author.
AdHam Cik said...

sbaq nohh cek mek nani oh_ ..haha..biasa la tuee ..khidupan..xyah obsess sangat naaa~ :)

Maryam Hanani Abdul Razak said...

kak tim n kak ning: hehe tq ya! xpelah..nani tgk makin lama dok umah ni makin orang mengerti.penat dh kot dengar nani dok membebel.kehkeh.syoknya umah pun dh nak siap!

razif: nanti dh siap pasang unifi trus ;) thanks nway.betulla razif pasum yang nani maksudkan.nak baca tulisan razif jugak :)

Maryam Hanani Abdul Razak said...

syue:syue nani memang relax pun....haha.kali ni ja rasa cam nak meletup sikit :)

fairuz:ameen..ko pun same k.ayuh jadikan cuti kali ni lebih bermakna!(cam ape je haha)

adham:eeh lama tak jumpa di laman sesawang.k trima kasih.akn cuba ikut nasihat itu :)

muhdrazif said...

insyaAllah..one day i'll try.hehe.. :)

Belog Budak Steady said...
This comment has been removed by the author.